Otak Otak Che Wan Kemaman



Otak-Otak!! pasti korang semua pernah merasa makanan ringan kegemaran rakyat Malaysia. Semasa kunjunganku ke Terengganu baru-baru ini aku sempat singgah ke warung otak-otak paling popular di Kemaman iaitu Warung Otak-Otak Che Wan . Ini kali pertama aku datang ke Warung Otak-Otak Che Wan dan 20 meja yang disediakan di warung ini dipenuhi pelanggan. Terpaksa la aku dan rakan-rakan menunggu giliran .

Sedang aku dah terliur dengan bau aroma otak-otak yang di bakar dan dinikmati pelanggan lain. Aku agak terkejut juga bila melihat bertimbun 'Sarung' otak-otak yang ditinggalkan pelanggan atas meja. Dasyat betul diaorang ini makan. Aku jenguk juga gerai otak-otak yang berbaris di sebelah kiri kanannya, suasana tak semeriah restoran ini. Pelanggan Che Wan bertali arus dan tak menang tangan pekerja melayan. Tak sabar plak aku nak menikmati otak- otak Che Wan yang menjadi kegilaan ramai nie...



Apabila ada meja kosong cecepat aku dgn rerakanku yang lain sambar. Aku memesan otak-otak, satar dan pais ikan, tetapi kecewa bila satar sudah habis. Menurut pekerja di situ pada hari minggu biasanya satar dan otak-otak cepat habis. Warung Che Wan ini dibuka dari jam 2.00petang hingga 7.00mlm dan mereka hanya mampu menghasilkan 5,000 otak-otak dan 3,000 satar sehari kerana kerja membungkus otak-otak dan satar memenatkan dan remeh.

Bila otak-otak yang kami pesan sampai panas-panas disalut daun kelapa garing terbakar dikopek, aroma rempahnya menyusup rongga hidung, membuatkan airliur dan jus gaste di dalam perut aku merembes. Perghh!! memang sedap!! terasa isi ikan tenggiri yang fresh dan disalut rempah istimewa Che Wan sedap hingga menjilat jari. Patutlah orang seakan ketagih dengan otak-otak Che Wan. Tak hairanlah kenapa juga aku tengok pengunjung tak segan silu untuk order hidangan tambahan sehingga berlonggok sarung otak-otak atas meja mereka.

Sedap dan rasa tak puas aku order lagi satu set!! tapi dah habis!! aduhhh... tak puas makan dah habis! tak heran pun dah dekat pukul 6.00ptg. Kami sudah kira bertuah dapat merasa. Taklah kempunan balik KL. Tapi kalau la otak-otak atau satar dah habis Warung Che Wan ini juga turut menyediakan hidangan mi calong, nasi air, sotong celup tepung , pais dan keropok keping. Jadi sesiapa yang dalam perjalanan balik Kuala Lumpur jangan lupa singgah Kemaman layan otak-otak dulu.


Isi Ikan Tenggiri di gaul dengan rempah istimewa membuatkan otak-otak Che Wan digilai ramai


Ikan Pais selar kuning pun sedap juga!!.. Yum!! Yummm!!


Bukan senang nak bungkus otak-otak !! kena tekun dan banyak bersabar!!





6 comments:

CheMat said...

Best makan otak-otak kt sini... singgah sambil beli Keropok Lekor... kat kedai sebelah!! pastu layan otak-otak!!

Nael said...

Kalau lalu Kemamam.. tempat yang wajib singgah kat Warung Otak Otak Che Wan!!... tapi kena datang awal sikit... kalau tak..takdek kerusi...

BOY said...

Ye setuju.. Menarik tapi kena dtg awl takut satar n otak2 abis...Kedai nie penuh dengan pelanggan especially weekend.. kat sana jumaat and sabtu la..

Qayiem said...

Call dulu booking meja!!

aisya zaharin said...

Best erk?... nanti aisyah test!!

Papa-NtiQ said...

Hi Nael...Saya baru jer upload pics kat blog masa makan kat warung che wan. Memang best satar dan otak2 dia. Tak puas makan!
Senang2 tu jenguk la yer blog saya kat www.blogmakanbest.blogspot.com topik pasal makan, makan dan makan 100% tak de topik lain :)
Jangan lupa follow yer blog saya TQ TQ TQ

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails