Kembara Pulau Perhentian -3th Day

Hari ke-3!! Hari terakhir aku berada di Paradise Island of Perhentian. Seawal pagi aku dah bangun dan mengemas barang yang patut. Bot kami di jangka akan bertolak jam 8.00pagi. Walau bagaimanapun kami meminta tangguh jam 10.00pagi kerana kami belum puas untuk terus berada di Perhentian. Mengikut jadual biasa perjalanan bot dari Pulau Perhentian ke Jeti Kuala Besut sepatutnya adalah jam 8.00pagi dan jam 12.00tghari iaitu dua trip sehari.

Menu sarapan pagi yang disediakan pihak resort untuk sarapan adalah nasi goreng, bubur nasi, mee goreng, roti bakar, pan cake dan buah-buahan tempatan. Jus manggan dan Jus oren juga di sediakan.

Selesai mengalas perut kami lepak anjungan yang berada di depan resort itu. Ikan di tepi-tepi batu di kawasan ini jinak-jinak belaka terutama bila di campak roti, berebut-rebut memakan roti yang kami berikan. Sementara menunggu bot kami sampai sempat juga la kami bersantai di jeti yang banyak berjasa kepada orang ramai. Dari atas jeti aku boleh nampak sekumpulan ikan kecil yang berenang berkumpulan dengan jumlah yang banyak. Terasa macam nak terjun jer lagi.. tapi sedihnya sebab dah nak balik KL.

Jam 10.00pagi seperti yang dijadualkan bot yang membawa kami sampai untuk membawa kami pulang. Sebuah bot mampu menampung 8 orang penumpang dan dilengkapi dengan jacket keselamatan. Pastikan jaket keselamatan di pakai kalau tak nanti kena saman dengan Maritim Malaysia. Pihak keselamatan maritim Malaysia sentiasa memastikan penguasaha bot pelancong tidak melanggar undang-undang seperti membawa lebih muatan dan tidak memakai jaket keselamatan. Dalam perjalanan balik bot yang membawa kami juga di tahan oleh pihak Maritim bagi di periksa. Nasib baiklah tekong bot kami ada lesen!! kalau tak kitaorang balik naik bot lain.. jam 10.45am kami sampai di jeti Kuala Besut. Kat sini ada kedai menjual cenderamata, jadi sesiapa yang hendak membeli sebagai tanda kenang-kenangan boleh la singgah. Aku beli T-Shirt Perhentian sebagai cenderahati untuk kengkawan aku...

Tamat pengembaraan aku bersama kawan-kawan di Pulau Perhentian selama 3 Hari 2 Malam. Satu pengalaman yang tak mungkin aku lupakan. Perhentian memberikan aku pengalaman yang bebeza berbanding melawat pulau-pulau lain, yang paling best sudah tentu dapat berenang bersama penyu. Resort Shari-La yang kami tinggal pun memberi layanan baik kepada kami. Terima Kasih Daun Keladi, Kalau Ada Rezeki Pasti Kami Datang Lagi!!

cikmid said...

Sedey tinggalkan perhentian.. cepat sgt rasanya!!

CheMat said...

Tak pe Cik Mid.. lain kali boleh datang lagi!!!

Qayiem said...

Lain kali Qayiem nak ikot Maman!!

gadafie said...

Macam best jer..

kami said...

Best dapat bercuti ramai-ramai ke Perhentian!!.. Next year kita buat lagik OK!!

Nael said...

Next year kita gi Pulau Lang Tengah plak!!

Maz said...

seronoknya.... jelesnya tak dapat joint korang !!!